Vår topphemliga kund (nej, det är inte den svenska militären) är en stor aktör inom tillverkningsindustrin och vill ständigt förbättra sin prestanda och effektivitet.
För att först förstå kunden bättre omvandlade vi Meta Bytes till ett tillverkningsföretag och påbörjade en 15-årig resa till Etiopien för att förstå de gamla metoderna för...
Förlåt, nu kom jag av mig! Var någonstans var vi? Just det, kundvärde och domänkompetens.
För att förstå kunden bättre och leverera värde iterativt byggde vi först en PoC (Proof of Concept) för att utföra olika repetitiva uppgifter på kundens ekonomiavdelning, något som frigjorde tid för flera viktiga medarbetare. Kunden har ett äldre affärssystem och då det kan vara rätt så komplicerat att automatisera i ett sådant, tog vi beslutet att bygga en mjukvarurobot (RPA). Denna robot utförde delvis sina uppgifter via samma användargränssnitt som personalen, samtidigt som affärslogiken och reglerna förblir intakta.
Detta har varit en lärorik erfarenhet för både oss och kunden och vi är nu i startfasen för att skapa en strategi och ett ekosystem för att flytta från det gamla, starkt anpassade ERP-systemet till ett molnbaserat system utan att spendera pengar och utvecklingstid två gånger på att optimera samma affärsprocesser och affärsområden i både det nya och det gamla systemet.
Den här kunden är unik, men inte när det gäller den uppsättning utmaningar och hinder som de står inför. Här är några viktiga slutsatser som är desamma för många (om inte de flesta) av våra företagskunder:
Levererat värde: