Kontakta oss!

Bästa ordersystemet för tillverkande företag

Oavsett funktion det handlar om, kan det kännas överväldigande att välja rätt system till sitt företag. Kanske särskilt för tillverkande bolag där varje beställning som kommer in utlöser en komplex kedja av processer och minsta avbrott kan leda till förseningar och missnöjda kunder. Vi förstår de utmaningar ni står inför och vill här göra vad vi kan för att underlätta för er i valet av orderhanteringssystem. För systemet ni väljer ska inte bara kunna hantera era nuvarande behov, det ska även kunna växa och anpassa sig till framtida krav och teknologiska förändringar.  

När det kommer till orderhanteringssystem finns det en uppsjö av alternativ på marknaden och med många tillverkningsbolag bland våra kunder har vi rätt bra koll på vilka som används mest där ute, men även vilka nackdelar det finns med att köpa färdiga system.

SAP Order Management

SAP är en gigant när det kommer till affärslösningar och deras orderhanteringssystem är inte fristående utan en integrerad del av SAP:s ekosystem som inkluderar bland annat ekonomi- och CRM-moduler. Detta system passar företag som redan använder SAP och vill förbättra sina orderprocesser. Det centraliserar hanteringen av alla ordrar och integreras sömlöst med andra SAP-moduler för att samordna lagerstatus, kundinformation och leveranser. Systemet automatiserar också viktiga orderprocesser som orderinmatning och kreditkontroller.

Salesforce Order Management

Salesforce, likt SAP, tillhandahåller ett omfattande ekosystem av affärslösningar, inklusive en centraliserad och automatiserad orderhantering. Skillnaden mellan systemen ligger i att Salesforce fokuserar mer på kundupplevelsen, medan SAP är mer inriktat på affärsprocesser. Salesforce är helt molnbaserat, vilket skiljer sig från SAP som också erbjuder lokala installationer. Båda systemen är flexibla och kan anpassas efter specifika processbehov.

Oracle Order Management Cloud

Oracles orderhanteringssystem är en del av deras ERP-erbjudande och effektiviserar, precis som de två ovannämnda, hanteringen av ordrar men påminner något mer om SAP:s system. Detta då båda är mer inriktade på affärsprocesser och ERP-system än vad Salesforce är. Oracle är molnbaserat och affärssystemet används främst av stora multinationella företag och av verksamheter som behöver bra databashantering.  

Microsoft Dynamics

Givetvis erbjuder även Microsofts ERP moduler som effektiviserar företags orderhantering – Dynamics 365 Supply Chain Management samt Dynamics 365 Sales.

Generellt sett är Microsoft Dynamics 365 populärt bland medelstora företag och anses vara ett användarvänligt verktyg.  

Fristående orderhanteringssystem

Samtliga orderhanteringssystem ovan är integrerade moduler i större ERP-system, vilket betyder att man redan behöver ha den typen av affärssystem på plats. Det finns dock även fristående system som inte är integrerade moduler i ett större ERP-system.  

Några av dessa är:

  • NetSuite Order Management som i och för sig också en del av ett ERP men orderhanteringssystemet erbjuds separat.
  • Brightpearl som med fördel används av företag i detalj- och grossisthandeln.
  • Zoho inventory som är en av ett flertal affärsapplikationer för främst små och medelstora bolag.

Skräddarsydda system

Ytterligare ett alternativ är att ta fram ett skräddarsytt orderhanteringssystem. Ni slipper då vara låsta till en leverantör och ha moduler och funktioner som inte används – men som ni måste betala för. Istället bygger ni ett system som fyller alla era specifika behov, förenklar processerna på ett helt annat sätt och där ni själva är med och påverkar design och layout. Ett skräddarsytt system skapar helt enkelt en unik position på marknaden genom att man differentierar sig från konkurrenterna som använder generiska lösningar.

Att bygga ett eget system gör också att ni kan skala upp och ner efter behov och låta systemet växa med verksamheten.  

Sammanfattning

De flesta färdiga system liknar varandra när det kommer till att erbjuda fullständig orderhantering och affärsstöd. De verkar som en enkel och snabb lösning men det är viktigt att även fundera över nackdelarna de kommer med. Som användare blir man lätt låst till en leverantör vilket gör att man kan tvingas göra kompromisser som inte alltid ligger i verksamhetens bästa intresse. Att man som användare betalar för funktioner som inte används är också snarare regel än undantag.

Ett skräddarsytt orderhanteringssystem däremot, eliminerar dessa problem. Det är utformat för att matcha varje företags specifika behov vilket innebär kostnadsbesparingar på lång sikt och att ni gör en hållbar investering för framtiden. Under årens gång kan ni lägga till funktioner när nya behov uppstår och ni får själva kontroll över systemet. Ett skräddarsytt system kan dessutom sömlöst integreras med era befintliga system, processer och infrastruktur.  

Block Quote
Tillbaka