Olika teknologiska lösningar har idag förändrat förutsättningarna för hur företag kan göra affärer. Många har ännu inte tagit steget, och många är fortfarande omedvetna om att det går, men det finns idag möjlighet att nästan helt omdefiniera ett företags syfte – eller i alla fall utöka det – och därmed också få en helt ny intäktsmodell.
En stor utmaning för många företag är att identifiera och utnyttja de möjligheter som teknologin erbjuder. Det kräver ofta att man vågar frångå den mer klassiska och kanske något invanda synen man har på produkter och tjänster och istället undersöka vad kunderna faktiskt behöver och hur dessa behov kan tillgodoses på nya sätt.
Ofta handlar det om någon typ av tjänstefiering, där ett företag går från att endast sälja varor till sina kunder, till att även lösa deras utmaningar och problem. Läs mer om digital tjänstefiering.
Tesla är ett exempel på ett företag som har lyckats omdefiniera en produkt med hjälp av digitala tjänster. I den traditonella bilbranschen lyckades Tesla tack vare sin nytänkande, och nästintill banbrytande, affärsmodell, ta bilen som produkt till helt nya höjder. Genom att integrera mjukvara i sina produkter säljer Tesla inte bara bilar, något som skapar intäktsmöjligheter långt efter det att bilköpet har gjorts. Till exempel kan bilarnas säkerhet, prestanda och funktioner uppdateras på distans – precis som på en mobiltelefon.
Detta visar på potentialen i att inte bara se bilar som ett transportmedel utan som integrerade teknologiplattformar – ett skifte som har tvingat andra biltillverkare att omvärdera sina egna affärsmodeller. Mjukvarans roll i bilindustrin är garanterat här för att stanna.
Teslas framgång är ett tydligt exempel på hur ett företag kan ta ett existerande produktutbud och förvandla det till något betydligt större. Genom att integrera teknik har de inte bara skapat något helt nytt att erbjuda sina kunder, de har även skapat ett nytt sätt att generera pengar till verksamheten. Liknande transformationer är möjligt i många andra branscher, där företag kan hitta nya sätt att leverera värde genom att utnyttja digitala verktyg och teknologi.
Andra företag som gjort liknande resor är:
Med andra ord finns det alla möjligheter för företag att hitta nya möjligheter inom sin bransch som ingen tidigare tänkt på. Och vem vet, kanske kan ditt företag leda vägen och sätta en ny branschstandard där mjukvara spelar en central roll?
Titta på videon nedan för att se Meta Bytes grundare Henrik och Oskar diskutera hur företag kan göra en business transformation där de lyckas hitta nya kunder eller skapa en helt ny tjänst som ger dem nya intäkter.
Block QuoteTillbaka