När ni bygger upp era tekniska lösningar kan problem uppstå på två huvudsakliga nivåer: teknisk skuld och processkuld. För att förstå dessa begrepp är det avgörande att skilja på var problemen faktiskt ligger – är det i den tekniska strukturen eller i hur processerna är utformade?
Teknisk skuld handlar om själva kodbasen och den tekniska arkitekturen. Skulden uppstår när företag fattar beslut som på kort sikt kan spara tid eller pengar, men som skapar framtida problem och extrajobb. Detta kan innebära att företag tar en genväg för att möta en deadline, men på bekostnad av långsiktig hållbarhet och skalbarhet. Några exempel på teknisk skuld kan vara:
Teknisk skuld är helt enkelt det framtida extra arbete som uppstår när en snabb och enkel lösning väljs framför hållbarhet och kvalitet. Ofta har det en direkt koppling till de system och koder verksamheten är beroende av. Det gör underhåll och vidareutveckling av existerande lösningar både dyrare och mer komplicerat.
Läs mer om teknisk skuld och hur man motverkar den.
Processkuld handlar om ineffektiva arbetssätt och inte hur mjukvaran rent tekniskt är byggd. De interna processerna som har byggts upp över tid är inte längre är optimala och har kanske till och med blivit komplexa över tid. Det kan handla om arbetsflöden som har blivit utdaterade men som företaget fortsätter att följa av gammal vana.
Exempel på processkuld inkluderar:
Processkuld uppstår när företagets arbetsprocesser inte hänger med i utvecklingen eller förändringar på marknaden, och påverkar ofta produktiviteten och effektiviteten på ett grundläggande plan.
Att förstå skillnaden mellan teknisk skuld och processkuld är avgörande för att kunna förstå var problemen faktiskt ligger. Medan teknisk skuld är direkt kopplad till era system och er kod, är processkuld relaterad till hur ni arbetar och organiserar era processer.
Teknisk skuld kan ofta lösas genom uppdateringar och omarbetningar av systemen, medan processkuld kräver en översyn av själva arbetssättet och rutinerna, en processkartläggning. Båda typerna av skuld kan hindra företag från att skala och växa effektivt, men de kräver olika typer av insatser för att hanteras.
Att hantera både teknisk skuld och processkuld kräver en strategi där företaget systematiskt arbetar med förbättringar och effektivisering. Det viktigaste är att identifiera källorna för att sedan göra löpande utvärderingar, prioritera bort det föråldrade och – automatisera. Att göra detta är ett bra steg på vägen mot att nå företagets fulla potential när det kommer till teknologi och digitala verktyg.
Block QuoteTillbaka