Kontakta oss!

Varför är det svårt att lyckas med digitalisering?

Digitala initiativ kan variera mellan alltifrån systemintegrationer, flytt av IT-infrastruktur och automatisering till stora digitala transformationer som involverar hela verksamheten. Oavsett vad det handlar om är målet med digitalisering att öka effektivitet, innovation och konkurrenskraft.

I vissa fall uppnår dock inte företagen det de hoppats på och digitaliseringen ses mest som något som kostat tid och pengar utan att generera ett verkligt resultat. I denna artikel tar vi upp några anledningar som gör att många företag misslyckas med sina digitala initiativ.  

Fyra fallgropar vid digitalisering

Fokus på lösningar istället för affärsbehov

Ett grundläggande problem är att företag ofta har en tendens att fokusera på tekniken i sig istället för hur tekniken kan tjäna som ett verktyg för att uppnå affärsmålen som finns uppsatta. Fokus läggs alltså på hur istället för vad. Vilken typ av lösning som ska användas ska komma i andra hand, annars riskerar man att stå där med en lösning som faktiskt inte uppfyller affärsbehoven.  

Brist på mätbara och relevanta mål

Företag som misslyckas med att fastställa tydliga, mätbara mål för sina digitala initiativ riskerar att valet av system och applikationer lite av en gissningslek som kan resultera i att det de köper in inte överensstämmer med företagets behov. Denna otydlighet kan även leda till samarbeten med teknikleverantörer som inte är i linje med företagets strategiska vision eller operativa krav.

Bristande samverkan mellan affärsfunktioner och tech

Många företag saknar en integrerad strategi där teknikstrategin är direkt kopplad till affärsstrategin. Detta kan leda till missriktade investeringar och projekt som inte stöder företagets långsiktiga mål. En CTO eller en liknande roll bör vara inblandad i strategiska beslut för att säkerställa att teknikinvesteringarna är välgrundade och går i linje med företagets affärsbehov.

                       Gör vårt självtest för att se hur digitaliserat ditt företag är.

Otillräckligt strategisk kompetens

Utan en CTO är det svårt att få affärsfunktioner och teknik att samverka. Här handlar det inte bara om att bygga broar mellan affär och teknik, utan om hur de kan kopplas samman och hur en genomtänkt och väl implementerad teknisk lösning kan effektivisera och i vissa fall generera intäkter för hela företaget.

Det är viktigt att låta lösningsarkitektur och affärsstrukturen gå hand i hand för att säkerställa att alla digitala lösningar stödjer specifika affärsbehov. Det är också viktigt att våga utmana en etablerad strategi för att få teknik och affärsfunktioner att samarbeta med varandra. Annars är risken att de implementerade lösningarna blir isolerade och att man missar strategiska tillväxtmöjligheter.

Hur ni lyckas med era digitala initiativ

För att genomföra en lyckad digitalisering krävs det ofta en förändring i verksamheten. Teknologi måste ses som en katalysator för tillväxt och inte något som bara stöttar kärnverksamheten. Det är alltså viktigt att synka techstrategin med affärsstrategin – bara då kan digitalisering på riktigt bidra till tillväxt och innovation.

Många techbolag kommer endast in och tar fram lösningar till sina kunder, ofta med redan förutbestämd teknologi och komponenter. På Meta Bytes har vi dock en annan approach. Vi arbetar nerifrån och upp för att få teknik och affärsfunktioner att samverka genom att fastställa en tydlig strategi som innefattar de båda. På så sätt kan vi ta fram digitala lösningar som går i linje med ditt företags mål och utmaningar.  

Läs mer i vår artikel 5 sätt att lyckas med digitalisering.

Block Quote
Tillbaka