Många företag som vill digitalisera har ofta en specifik teknologi eller lösning i åtanke, som AI eller ett nytt ERP-system. Att fokusera på tekniken eller lösningen i sig är dock att börja i fel ände. Tekniken i sig är inte målet – det är ett medel för att uppnå affärsresultat. Därför måste ni först definiera varför ni behöver digitalisera och vilka specifika resultat ni vill uppnå.
Digitalisering betyder olika saker för olika företag, vilket gör det svårt att ha som ett konkret mål i sig. Se istället digitalisering som ett medel för att nå era affärsmål. För att lyckas måste affärsmålen vara tydliga och på en strategisk nivå, och dessa bör linjera med er techstrategi för att säkerställa att teknologin används på rätt sätt.
När affärsstrategin och teknikstrategin samverkar ökar chanserna för att era digitala investeringar kan:
Innan ni bestämmer er för att digitalisera är det därför viktigt att först reflektera över vad ni faktiskt vill uppnå. Det kan vara lockande att implementera tekniker som AI i förhoppningen att de ska revolutionera verksamheten. Som första steg bör ni istället definiera varför ni behöver ett visst verktyg eller teknologi och vilka specifika affärsresultat ni vill uppnå. Oavsett om målet är att förbättra kundnöjdheten, öka vinsten eller expandera till nya marknader, måste det vara tydligt innan ni väljer en teknisk lösning.
Många företag misslyckas med sina digitala initiativ eftersom de blandar ihop lösningen med resultatet. Till exempel kan en organisation bestämma sig för att byta ERP-system i förhoppningen att det ska leda till ökad produktivitet. Men om de inte tar sig tid att kartlägga sina befintliga processer och avgöra hur det nya systemet ska stötta företagets mål, riskerar de att inte se några konkreta förbättringar.
En annan fallgrop är, som tidigare nämnt, att hoppa på trender som AI utan att reflektera över om det är rätt lösning för verksamheten.
Det handlar inte om att implementera AI, det handlar om att hitta rätt verktyg för att nå dina affärsmål.
Oskar Lundgren, VD på Meta Bytes
När målen väl är satta är det viktigt att upprätthålla en flexibel inställning under hela digitaliseringsresan. Tekniken utvecklas ständigt, och affärsbehoven kan förändras. Därför bör företag vara beredda på att regelbundet utvärdera sina framsteg och justera både strategier och budgetar baserat på nya insikter och möjligheter.
Nyckeln till framgång med digitalisering är enkel: börja med tydliga, mätbara affärsmål. Teknik är ett kraftfullt verktyg, men utan en tydlig vägkarta är det lätt att fastna i detaljerna kring lösningen och förlora fokus på det större målet.
Block QuoteTillbaka