Att köpa in teknologi, särskilt skräddarsydd sådan, är en betydligt mer komplex process än att införskaffa andra typer av produkter för verksamheten. Utmaningarna är många, inte minst för att de flesta företag som behöver digitala lösningar inte primärt är teknikbolag och därför har svårt att utvärdera alla de lösningar som finns på marknaden. Att köpa in tech handlar dessutom om mer än produkten i sig och att den ska lösa ett visst problem, det är också viktigt att lösningen stödjer företagets långsiktiga strategi. Hela techstrategin ska samverka med affärsstrategin.
En betydande skillnad mot att köpa in teknologi kontra en annan produkt ligger i att det ni initialt tror att ni behöver sällan överensstämmer med det som slutligen implementeras. Denna dynamik är en fundamental del av processen, eftersom ni under projektets gång kommer att upptäcka alla de möjligheter som mjukvarulösningar erbjuder. Det här är en stor anledning till att det är svårt att köpa in teknologi, speciellt om ni aldrig gjort det innan och inte vet vad som väntar.
Här är därför några konkreta saker din verksamhet kan göra för att bli bättre på att köpa in teknologi.
Det första steget mot att bli en effektiv inköpare av tech är att verkligen förstå verksamhetens behov och det underliggande syftet med investeringen. Detta innebär att ta sig tid att noggrant analysera vad din verksamhet behöver för att förbättra era processer, öka effektiviteten eller förbättra kundupplevelsen.
Att ha en pålitlig och kunnig (och kanske lite rolig?) leverantör är avgörande. En bra leverantör bör dock inte bara ha kunskap om teknik, utan ska också kunna guida er genom teknologins rätt så avancerade värld och få er att förstå vilka lösningar som bäst matchar era affärsmål. De behöver alltså vara tekniknördar med affärsförståelse.
Ett vanligt misstag många företag gör är att begränsa techrelaterade diskussioner och beslut till ledningsnivå. Det är viktigt att involvera användare på olika nivåer inom organisationen, speciellt de som kommer att använda lösningen dagligen. Deras insikter och feedback är ovärderliga och säkerställer att lösningarna är praktiska och effektiva.
Du har hört det tidigare – techinköp är en dynamisk process. Det är viktigt att vara flexibel och öppen för förändringar och nya idéer under utvecklingsfasen. Lås er inte vid den initiala tanken och var hela tiden mottaglig för feedback. Att under resans gång kunna anpassa sina krav kommer leda till bättre slutresultat och mer innovativa lösningar.
Ingen mjukvara utvecklas över en natt, eller i alla fall ingen högkvalitativ mjukvara, och det är viktigt att ha realistiska förväntningar när det gäller tidsramar och budget. Bra mjukvara tar tid att bygga och skapar möjligheten att under utvecklingsarbetet inkludera fler affärsområden och funktioner som i slutändan leder till ännu bättre resultat.
Ha en öppen och ständigt pågående dialog med er leverantör och var beredd på att mjukvaruutveckling kräver både tid och investering.
Som kund är det inte ert ansvar att vara expert på teknologi, det är alltför komplext och bör hanteras av specialister. Ert fokus ska istället ligga på er kärnverksamhet, det ni kan – och gör – bäst. Hitta därför en techpartner som ni trivs med och som kan utbilda och guida er när det kommer till teknik och mjukvara.
Även om er techpartner spelar en avgörande roll när ni köper in teknologi, är det lika viktigt att ni går in i processen med rätt inställning. Ni bör vara förberedda, flexibla och engagerade samt ha ett nära samarbete med leverantören. Prioritera en öppen kommunikation om era behov och var beredda på att ni kommer vilja ändra saker – så kan vi nästan garantera att er mjukvarulösning kommer bli succé.
Block QuoteTillbaka