I takt med att AI har blivit ett allt hetare ämne pratar fler företag om att implementera teknologin. Tyvärr är det många som fastnar i de vanligaste fallgroparna. Här går vi igenom tre vanliga misstag företag gör när de försöker ta sig an AI – och vad man bör göra för att lyckas.
Det är lätt att bli lockad av AI:s potential, men utan en övergripande strategi blir det svårt att skapa verkligt värde. AI är inte en magisk lösning som omedelbart förvandlar ett företag, utan det krävs en konkret plan som kopplar AI till verksamhetens mål.
För att ens kunna koppla AI till verksamhetens strategi är det första steget att faktiskt definiera era affärsmål – vad är det ni vill uppnå? Säkerställ sedan att strategin förankras i hela organisationen och att den innehåller tydligt definierade use cases som kan koppla AI-initiativ till affärsmålen.
Många företag börjar implementera AI utan att först definiera tydliga och specifika use cases – alltså vilka problem teknologin ska lösa. Ett bra use case är direkt kopplat till verksamhetens mål och bygger på tillgång till relevant data. Utan en sådan koppling riskerar AI-projekt att bli dyra experiment utan praktisk affärsnytta.
Börja därför med att identifiera vilket problem ni vill lösa och säkerställ att det finns data av tillräcklig kvalitet och kvantitet för att stödja ert use case. Saknas det data kan ni titta på om det finns någon färdigtränad AI-modell som det går att använda.
Att börja med tydligt definierade use cases hjälper er att prioritera rätt projekt och skapa verkligt värde.
Ett annat vanligt misstag är att företag applicerar AI bara för att det är trendigt, coolt och verkar som det vettiga att göra – även där det inte behövs. Det kan leda till dyra projekt som inte ger något mervärde. Många inser för sent att AI kanske inte ens var rätt lösning för deras problem.
För att undvika en onödig investering bör ni:
Ett viktigt råd är att aldrig låta AI bli själva målet. Målet ska alltid vara att uppnå strategiska affärsmål, och AI är bara ett av många verktyg som kan hjälpa er dit. Kanske är inte ens AI rätt typ av teknologi för din verksamhet? Som vår VD Oskar uttryckte det:
Man går inte till en snickare och säger att de ska använda en skruvdragare. Man säger att de ska bygga ett hus.
Genom att undvika dessa vanliga misstag kan ditt företag bättre förstå när och hur AI kan skapa verkligt värde – och när andra lösningar kan vara mer effektiva.
Block QuoteTillbaka