Kontakta oss!

Varför behövs en CTO för att lyckas med digitalisering?

Att genomföra en digital transformation kräver tid, resurser och rätt kompetens för att lyckas. En del företag uppnår inte alltid vad de hoppats på och en vanlig utmaning är att techstrategin inte är integrerad med den övergripande affärsstrategin. Ett sätt att säkerställa att digitaliseringen blir allt man hoppats på – och lite till – är att ha en CTO – en Chief Technology Officer. Läs mer om vanliga utmaningar vid digitalisering.

Vad är en CTO?

En CTO är en viktig roll inom ett företags ledningsgrupp, ansvarig för att integrera techstrategin med affärsstrategin för att nå uppsatta mål. Läs mer om hur viktigt det är att linjera affär och tech. CTO:n är först och främst en affärsfunktion men har också en djup förståelse för teknik och hur tech kan leda till att företaget kan uppnå sina affärsmål. Deras expertis är särskilt värdefull i organisationer som genomgår eller förbereder sig för stora digitala förändringar, där de kan styra teknikinvesteringar så att de inte bara är kostnadseffektiva utan också direkt bidrar till strategiska affärsmål och långsiktig tillväxt.

Vad gör en CTO?

En CTO:s huvudsakliga uppgift är att översätta företagets affärsmål till tekniska strategier. Rollen innebär främst att leda utvecklingen av nya produkter och/eller tjänster och driva techfrågan i ledningsgruppen genom att inspirera och motivera hela organisationen att använda tekniska lösningar som ett sätt att förbättra affären.  

Genom att vara en bro mellan teknik och affär ska en CTO säkerställa att teknikinvesteringarna är välgrundade i företagets långsiktiga mål och hjälper till att ta dem dit snabbare. Det är därför viktigt att de inte bara har det tekniska kunnandet utan även en tydlig strategisk affärsförståelse för att kunna göra teknologi till en central del av affärsutvecklingen. Med den typen av kunskap kommer det också bli lättare för verksamheten att beställa rätt typ av teknologi.

Vad är skillnaden mellan en IT-chef och en CTO?

En IT-chef ansvarar för drift och säkerhet i företagets IT-system. En stor del av det dagliga arbetet går också ut på att släcka bränder när olika situationer uppstår, t.ex. systemfel och tekniska fel.

Medan en IT-chef därmed ofta är reaktiv, är CTO:n desto mer proaktiv i sitt arbete. Deras tekniska arbete omfattar bredare strategiska frågor och det handlar om att utveckla nya produkter och tjänster, formulera långsiktiga strategier och integrera teknologin i affären så att den förbättrar företagets konkurrenskraft och innovativa förmåga.  

Medan IT-chefen fokuserar på teknikens nuvarande funktion, blickar en CTO framåt för att identifiera och implementera tekniska lösningar som ska accelerera affären och skapa affärsnytta.  

Samverkan mellan tech och affär

Att techstrategi och affärsstrategi integreras med varandra och strävar efter att uppnå samma saker är det absolut viktigaste för att verksamheten ska lyckas med digitalisering. För att få till den samverkan krävs det någon som har en strategisk affärsförståelse men samtidigt förstå vad teknologi kan bidra med till verksamheten. Att ha en CTO är därför avgörande för att uppnå det man vill med sin digitalisering. De kan med sin expertis se till att driva på innovation, undvika missriktade investeringar, översätta affärsmålen till tekniska lösningar och därmed skapa hållbara konkurrensfördelar i en alltmer digitaliserad värld.  

I videon nedan berättar Meta Bytes VD Oskar om vad skillnaden mellan en IT-chef och en CTO är.

Block Quote
Tillbaka